Monday, October 18, 2010

Mengubah Sempadan Iman

Salam,

Kaifa haluk?(-smpi ke mati ana x kan ckp “zayyak, syu halak, aish launak”)

Kaifa al-iman?

نسأل الله أن يجعلنا من المؤمنين وعبادك الصالحين

ونسأل الله أن يجعل أعمالنا في ميزان الحسنة

Kebelakangan ni agak sibuk sedikit. Sampai nak buka emel pun x sempat. Bila buka je folder x-gen, ada 300 lebih unread mail.

Terima kasih kpd Munir yg mengingatkan diri ini. Walau sesibuk manapun kita pasti ada yg lebih sibuk dr kita dan kepada Allah segala urusan itu kembali.

Di sini ana nak inform kpd semua yg insya-Allah pada tahun ni ana akan ke tanah suci Mekah untuk menunaikan ibadah haji. Itulah yg menyebabkan ana sibuk sedikit. Kena wat visa baru, jumpa kedutaan Malaysia, jumpa wakalah haji(agen) dan semua ni kena wat sendiri. Mereka yg pernah duk negara arab pasti tahu bertapa peritnya wat urusan dgn arab. Benda yg seminggu blh jadi sebulan, benda yg sebulan blh jadi stgh setahun disebabkan arab ni suka guna perkataan “bukrah”. Urusan wat visa baru ni sepatutnya boleh siap dlm masa lima hari je, tp disebabkan berurusan dgn arab, jadilah dua minggu lebih. Ana mula wat urusan ni 12 syawal. 2 zulkaedah br siap iqamah baru(visa) smpaikan kena ponteng tatbiq amali kat jamiah iman n sampaikan muhadharah syeikh Abdul Majid Aziz Az-Zindani pun ana terpaksa melepas..

Bercakap ttg syeikh majid, pada hari kedua iaitu soal jawab dgn syeikh majid, ada seorang arab tu tanya tentang i’jazul ilmi yg terbaru. Sblm tu, utk pengetahuan semua, universiti al- iman ni berbeza dgn universiti islam yg lain iaitu di sini ada qismu tazkiyatul anfus dan qismu i’jazul ilmi. Dan qismu i’jazul ilmi ni diketuai oleh syeikh majid sendiri(saintis bertaraf ulama’ besar). Kembali kpd soalan td, syeikh majid pun ckp yg i’jazul ilmi yg terbarunya ialah kaitan lapisan ozon(03) dgn waktu solat. Sebenarnya ana x brapa nak dengar macam mana penjelasan syeikh majid dan ayat quran yg manakah dikaitkan dgn kajiannya sbb waktu tu ana demam. Maklumlah kalau dah demam telinga dah x brapa nak dengar, mata pun x brapa nak nampak ditambah lagi dgn musim sejuk yg baru je bermula, lagilah x senang duduk. Walaupun demam ana sanggup hadir tatbiq drpd berurusan dgn arab kat idarah jamiah... الله مستعان

Insya-Allah ana akan tanya balik soalan tu kpd syeikh majid bila dah mula kelas tahun 2.

Apapun, doakan ana supaya Allah memilih ana sebagai tetamunya ke tanah suci pada tahun ni. Doakan ana supaya diberikan kesihatan sepanjang berada di sana dan doakan juga dapat haji mabrur. Moga dgn haji ni dapat mengubah sempadan iman..

Allahu a’lam

[baihaqi] bertolak 5/11. Duk madinah seminggu lebih. Pastu duk mekah smpai balik. Balik 4/12.

Saturday, August 28, 2010

كن ربانيا ولا تكن رمضانيا

Salam,

Alhamdulillah Allah telah memilih kita termasuk dlm orang yg disampaikan ke bulan ramadhan .

Rasanya sume dah tahu apakah hadaf puasa bulan ramadhan....iaitu taqwa. Jadi ana rasa x perlu nak bincang di sini. Just nak ingatkan:

1. Sebuah hadis hadis qudsi yg mafhumnya semua amal lain selain puasa ada ganjarannya bg hambanya kecuali puasa. Khas utk puasa allah berfirman dlm hadis qudsi tersebut ”wa ajzi bihi” (Dan Akulah yg memberi ganjarannya).

Dan imam ghazali juga dlm kitabnya ihya ulumuddin membahagikan puasa kpd 3 jenis .

Yg pertama puasa umum(puasa lapar dahaga shj)

Yg kedua puasa khusus(puasa org mukmin)

Yg ketiga puasa khusus khusus(puasa para anbiya’)

Jd berusahalah utk mendapatkan puasa khusus.


2. Ana yakin pada bulan ramadhan ni ramai yg akan berlumba2 dlm beramal. tp, janganlah kita jadi ramadhani, tp jadilah rabbani


3. Ana juga yakin pasti ramai yg bercita2 nak khatamkan quran paling kurang dua kali sepanjang ramadhan ni. Ana optimis ramai yg boleh. Tapi mcm mana nak beramal dgn quran? Mungkin blh guna cr ni:

a. Ambil sehelai kertas dan buat garisan di tengah2 utk membahagikan kertas kpd dua

b. Tuliskan pada column yg pertama awamirillah(perintah2 Allah). Pada column yg kedua tuliskan nawahihi(laranganNya)

c. Luangkan masa dlm 15minit utk tadabbur quran(maksudnya tadabbur dlm 2 muka surat)

d. Setiap kali kita tadabbur ayat ttg perintah Allah kita tulis pada column pertama peintah Allah tu(cth: infaq apa yg telah dikurniakan)

e. Setiap kali kita tadabbur ayat ttg larangan Allah kita tulis pada column kedua larangan Allah tu(cth: jgn panggil seseorang dgn panggilan yg x disukai.)

Jadi dgn tulis sebigini kita akan nampak apakah perintah Allah serta laranganNya dan akan cuba beramal dgnnya. Maklumlah al-quran dlm bahasa Arab bukan bahasa kita. Kadang2 kita tilawah quran tanpa merasakan.

Allahu a'lam..

Thursday, July 15, 2010

امتحان نهائي فصل الثاني

Salam,

Spt ana sudah maklumkan dlm post yg lepas, jamiah iman ni mmg x lekang/lega dr peperiksaan. Minggu lepas periksa hafazan quran. teringat ana kat peperiksaan quran di DQ or dgn kata lainnya di malaysia. Kalau kat DQ siap bg tau brapa soalan dr awal surah, awal juzu' dan awal 'ain. Ana rasa benda ni famous kat mana2 maahad tahfiz di malaysia. Kalau kat negara arab jgn harap dpt soalan cmtu.. dia akan tebuk je kat mana2. Mujurlah muqarrar utk tahun satu 10 juzu' (dr belakang) shj.. lega..

Bila berada di negara org dan bercampur dgn hampir semua bangsa di dunia br kita rasa alangkah hebatnya islam.. islam menyatukan semua bangsa di dunia.. Semua muslim x kira bangsa, warna kulit, bahasa pertuturan, semuanya sama di sisi Allah. yang membezakan hanyalah taqwa.(ayat quran)

ياايها الناس انا خلقناكم من ذكر وانثى وجعلناكم شعوبا وقباءل لتعارفو ان اكرمكم عند الله اتقاكم ان الله عليم خبير
"Wahai manusia sesungguhnya kami menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling berkenalan.sesungguhnya orang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialalh orang yang paling bertakwa di antara kamu. sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha mengenal"

Kita juga akan perasan yg lidah org malaysia adalah lidah yg paling fleksible. Hampir semua bahasa kita boleh sebut dgn sebutan yg tepat. Dlm bab baca pula, org arab mesti akan tanya kita "anta belajar quran kat malaysia ke?"
kalau kita jawb "ya"
Mereka pasti akan ckp kita ni dah hafal satu quran.. Walaupun kita ckp kita br hafal 7 juzu' mereka tetap x kan percaya..

Kat sini juga baru ana tau yang bangsa melayu adalah bangsa yang paling beradab tapi kuat berdengki dan berdendam. Orang arab pun x mcm org melayu, kalau mereka bergaduh kat tengah jalan raya, mereka selesai kat situ dan x simpan apa2 dendam..
Org melayu.... orang lain dapat kelebihan sikit pun dah dengki....siap sebar fitnah....
Tinggal di negara miskin baru kita tahu yg negara kita(malaysia) merupakan negara yg sangat2 kaya. Patutnya semua rakyat boleh dapat biasiswa..

Sekiranya semua negara islam dan orang islam bersatu, kita boleh jadi kaum yg unbeatable. China dan Jepun bijak dlm alter sesuatu benda, orang arab kuat menghafal dan ikut tanpa banyak soal. Orang barat dan eropah pula banyak membuat penemuan baru. orang africa pula hebat dlm menghafal. orang malaysia pula hebat dlm menciplak(betul ke?). kombinasi semua bangsa ni menghasilkan satu kaum yang unbeatable. itulah yg islam bawa(semua orang sama di sisi Allah, yang membezakan hanyalah taqwa).

Bila tinggal di negara bukan bermasyarakat majmuk, baru kita rasa bestnya malaysia yg bermasyarakat majmuk.
Kat sini, pagi: makan kacang ful dan roti, tengah hari: makan kacang ful dan roti, malam: makan kacang ful dan roti.
Kalau kat Malaysia, waktu bangun qiamullail pun dah boleh mengidam nak makan apa pagi nnt..
Syukuur diri ini dilahirkan di Malaysia...


Insya-Allah,
Mulai minggu ni peperiksaan niha-i di jamiatul iman akan bermula.
Untuk masuk tahun 2 ana hanya blh gagal 2 subjek shj. Jika gagal lebih 2 subjek, kena ulang tahun satu
Markah lulus bagi jamiah iman adalah 59 keatas shj. Mrkah 58 pun x kan di layan rayuannya.
Subjek2 nya:
Tafsir(Tafsir Ibnu Kathir-2juzu')
Hadis(Sahih Muslim)
Nahu
Usul Fiqh
Fiqh(Imam Syaukani)
Tazkiyatul Anfus(Said Hawwa)
Tajwid
Madkhal fi Syariah Islamiah(Dr. Abd Karim Zaidan)

Doakan ana cemerlang dlm imtihan ni dan dapat masuk tahun dua..
[baihaqi] berazam nak kalahkan ikhwah indonesia dlm periksa kali ni..

Tuesday, June 8, 2010

Imtihan Syahri..

Salam,

aasif lama x post kat sini. mmg betul kata seniors kat jamiah iman, kalau dah start sem baru kat iman mmg akan sibuk smpi habis sem. bayangkanlah, dlm masa 4 bulan nak imtihan syahri 2 kali, imtihan fasl thani(sem 2) skali, buku baca secara talaqqi. mmg x sempat walaupun kelas 6hari seminggu( jumaat je cuti).

spt tajuk di atas, ana skrg ni tgh imtihan syahri utk fasl thani.
td baru habis subjek fiqh(imam syaukani),
khamis ni nahu.
minggu dpn usul fiqh,
tafsir(tafsir ibnu kathir)
dan hadith(sahih muslim).

Doakan ana smoga tafawwuq fil imtihan dan paling penting skali dpt beramal dgn ilmu2 ni. amiin..

[baihaqi] dlm mission freedom flotilla lps, ulama' yaman ada hantar 4 orang wakil. waktu mereka dipaksa balik ke yaman, kerajaan hantar sendiri jet pejuang ke israel utk amik syeikh2 ni. bila mereka smpi, kat airport dah ada 7000ribu orang smbut wira2 ni. tazkiyah amaliyah kat jamiah iman terus cancel n jamiah suruh semua pelajarnya smbt wira2 ni. kat Malaysia, sambutan utk wira2 freedom flotilla dari kerajaanya mcm ne hah?

Tuesday, April 13, 2010

أصحاب الجنة

Salam,

Alhamdulillah periksa faslul awwal sudah habis. Agak susah.. tp dgn periksa ni ana dpt buat kesimpulan yg org arab ni sgt hebat menghafal tp sangat lemah dari segi KBKK. Buktinya, dlm kedua-dua peperikaan sem 1 (universiti al-iman dan universiti yamaniyyah), soalannya x banyak dan kesemuanya berkaitan dgn menghafal points penting kecuali sesetengah subjek shj yg guna KBKK dan syarah. Kalau x silap ana satu subjek shj yg ada unsur KBKK iaitu tazkiyatul anfus(penyucian diri) buku said hawwa. Sepatutnya soalan subjek iman pun ada syarah dan KBKK tp disebabkan kali bukan syeikh majid yg buat soalan, maka x de la syarah unsur2 ni. Kalau subjek Bahasa Inggeris universiti yamaniyyah pula, soalannya hanya berkaitan “do and Does” dan time expression shj. Lebih teruk lagi, bayangkan, kami di sini pelajar tp pensyarah kami banyak slah tulis(cth: standerd), banyak salah sebut(cth: strewberries) dan asyik tersilap huruf “b” dan “p”(cth: brison preak), apa yg anta akan lakukan ? x kan stp hari nak betulkan pensyarah. Kalau masuk kelas bahasa inggeris memang asyik nak gelak je. Satu perkara lagi yg ana perasan pd org arab ni, sekiranya mereka ni cakap bahasa inggeris mereka akan cakap dgn sebutan yg sangat laju smpaikan x faham langsung. Cthnya: what is your name? tahap kelajuannya tinggi sangat smpaikan ana x faham waktu 1st time dengar. Yg difahami dar sebutannya td: wazziruni. Ana balas balik sbb x faham:أيش؟ .Dia ckp lagi dgn sebutan yg sama smpailah ana dpt detect yg dia ckp bahasa inggeris. Mungkin sedikit sebanyak info bg mereka yg nak ke negara arab, x payah la nak mintak org2 arab ckp Bahasa Inggeris… penat nnt nak faham.

قصة أصحاب الجنة

Sebenarnya inilah topic utama utk post kali ni… semoga kisah ni jadi ‘ibrah dan mau’izhah utk kita bersama. Kisah ni diambil dari al-quran, surah al-qalam(dah hafal surah ni sejak form 1 lagi tapi baru skrg perasan ttg kisah ni). Mmg banyak kali org ceritakan ttg ashabul kahfi dan ashabul ukhdud tp jarang dengar ttg ashabul jannah. First time dengar tajuk cerita ni mesti ada yg fikir yg ni kisah ahli syurga. Ok2, kisah ashabul jannah ialah kisah sebuah kisah yg Allah ceritakan dlm al-quran ttg pemilik kebun.

قال الجلى و على :

أنا بلونهم كما بلونا اصحب الجنة أذ أقسموا ليصرمنها مصبحين

Sesungguhnya kami telah menguji mereka (org musyrik mekah) sebagaimana kami telah menguji pemilik2 kebun, ketika mereka bersumpah akan memetik hasilnya pada pagi hari


ولا يستثنون

Tetapi mereka tidak mengecualikan (dgn mengucapkan Insya Allah)

فطاف عليها طائف من ربك وهم نائمون

Lalu kebun itu ditimpa bencana dari Tuhanmu ketika mereka sdg tidur.


فأصبحت كااصريم

Maka jadilah kebun itu hitam spt malam yg gelap gulita


فتنادو مصبحين

Lalu pada pagi hari mereka saling mereka saling memanggil


أن غدوا على حرثكم أن كنتم صرمين

“pergilah pagi2 ke kebunmu jika kamu hendak memetik hasil”


فانطلقوا وهم يتخفتون

Maka mereka pun berangkat sambil berbisik


أن لا يدخلنها اليوم عليكم مسكين

“pada hari ni jangan sampai ada org miskin masuk ke dalam kebunmu”


وغدو على حرد قادرين

Dan berangkatlah mereka di pagi hari dgn niat menghalangi org miskin padahal mereka mampu menolongnya



فلما رأوها قالو أنا لضالون

Maka ketika mereka lihat kebun itu, mereka berkata “sungguh, kita ni benar2 orang2 yg sesat”


بل نحن محرومون

Bahkan kita x peroleh apa2 pun



قال أوسطهم ألم أقل لكم لولا تسبحون

Berkatalah org paling bijak antara mereka “bukankah aku telah mengatakan kpdmu mengapa kamu tidak bertsabih kpd Tuhanmu(x bersyukur)


قالو سبحان ربنا أنا كنا ظلمين

Mereka berkata ”maha suci Tuhan kami, kami adalah org2 zalim



فأقبل بعضهم على بعض يتلومون

Lalu mereka saling menyalahkan


قالو يويلنا أنا كنا طغين

Mereka berkata “celaka kita, sesungguhnya kita org2 yg melampaui batas”



عسى ربنا أن يبدلنا خيرا منها أنا الى ربنا رغبون

Semoga Tuhan memberi ganti yg lebih baik dari ini, sungguh kita mengharap ampunan dari Tuhan kita


كذلك العذاب ولعذاب الأخرة أكبر لو كانو يعلمون

Spt itulah azab di dunia. Dan sungguh azab akhirat lagi besar sekiranya mereka tahu

Allah menerangkan yg Dia menguji penduduk mekah spt mana pemilik kebun untuk mengetahui apakah mereka bersyukur atau tidak. Akhirnya pemilik2 kebun itu bertaubat kpd Allah. Demikin pula penduduk mekah yg kemudian insaf dah masuk islam berbondong-bondong setelah penaklukan mekah.


Ana rasa kalau tengok terjemah ni pun dah cukup faham sbb ayat2 ni ayat cerita. x perlulah ana masukkan

tafsirnya. Jd sahabat2 sekalian, dunia ni bukan milik kita. semuanya milik Allah dan semua yg kita lihat skrg bersift sementara. sekiranya kita beriman yg semua di sekeliling kita ni adalah milik Allah kita x akan saling berdengki...

Jadilah orang bersegera dlm menginfaq dan lazimkan istighfar kerana kita bukannya ma'sum mcm para anbiya'. "sebaik-baik org yg berdosa ialah yg bertaubat"...

Bersyukurlah dgn apa yg kita miliki skrg. Jgn asyik mengeluh dgn rezeki yg diberikan Allah.."Hitunglah kesyukuranmu sblm kesukaranmu".

Slps 3 bulan tinggal di sini baru ana tahu yg tempat ashabul jannah ialah di yaman. x jauh pun dari tempat tinggal ana. Nama tempatnya Arhab, Sana'a, Rep. of Yemen..


[baihaqi] perang kat utara sana'a dah habis,


DUBAI (Reuters) - Yemen's war with northern Shi'ite rebels has ended, the country's president said in a television interview according to a tape received by Reuters.

"We can say the war is over; not stopped or in a truce," Ali Abdullah Saleh told Al-Arabiya in an interview to be aired on Friday.

Kalau ada rezeki boleh la nak pergi haji dlm masa terdekat. mungkin bukan tahun ni...


[baihaqi]kat sini ana selitkan sedikit gambar,










ini gambar dlm sebuah dewan kat universit al-iman.

kalau tengok tengok dari luar kita x akan sangka yg dlmnya secantik ini. biasanya dewan ni digunakan utk majlis besar cthnya muktamar ulama.










kerusi dewannya mengalahkan dewan2 kat malaysia..










kebetulan waktu first time masuk siangnya ada majlis meraikan pelajar2 yg cemerlang dlm hafazan hadis. dia punya statistik ada digantung kat 'bunting' sblh kiri(mmg x nampak pun). kat 'bunting' tu ada tulis statistik:

-yg hafal sahihain(bukhari dan muslim).lelaki dkt 200org perempuan ada la dlm 70org

-yg hafal 6 jenis kitab hadis. ramai juga..

-yg hafal sahihain sekali dgn perawi. masih ramai..

-yg hafal 6 jenis kitab hadis dgn perawi. lelaki 12org perempuan x de..
















ni pula gambar waktu syeikh majid(yg sedang berdiri) buat ceramah kat uni al-iman ttg pendirian ulama yg menentang keputusan kerajaan melarang kahwin awal(kat banner tu tertulis zawaj mubakkir). dlm ceramah ni juga syeikh majid ajak semua student iman buat demonstrasi kat sebuah bandar kat Sana'a, Tahrir. teringat ana kata2 syeikh majid dlm majlis ni yg dia marahkan kerajaan sbb kerajaan x ikut dustuur(perlembagaan negara) iaitu pemerintahan negara berdasarkan al-quran, sunnah dan syariah islamiah. cuba bayangkan kat malaysia, sekiranya ulama' yg memerintah negara dan ulama' gubal semula perlembagaan negara jd mcm perlembagaan yaman, agak2nya mampu x mereka melaksanakannnya? pada pandangan ana masyarakat malaysia mmg betul2 x sedia lg untuk menerima pemerintahan ulama selagi mana rakyat x diislahkan. yaman sndiri yg dah tertulis kat perlembagaan ttg pemerintahan islam dan pengaruh ulama'nya kuat pun susah nak kalahkan org yg berkeras nak buat kilang arak kat Sana'a inikan malaysia yg maksiatnya sgt berleluasa... Jadi, inilah tugas kita.. islahkan masyarakat kita...






Tuesday, March 23, 2010

اختبار فصل الاول

salam,

sori lama sangat x post.

kat sini memang sibuk.

2minggu lepas br habis ikhtibar syahri, sabtu ni dah nak start ikhtibar faslul awwal(peperiksaan sem 1).

doakan ana semoga cemerlang dalam ikhtibar faslul awwal ni...

yg paling penting doakan ana berjaya dunia akhirat...

Thursday, February 4, 2010

قصص من اليمن

salam,
asif (terutamanya kpd family)sbb lama sgt x create new post...


sblm 28jan, stp 15 min akan ada sebuah jet terbang di atas kepala. student malaysia pulak serabut memikirkan "klu kene hantar balik msia, kat mana aku nak blaja?"cmtu la keadaan yaman sblm keputusan conference london. skrg ni, alhamdulillah,ramai student kat sini dpt tarik nafas lega lepas pengumuman ttg yaman dibuat di conference london. bukan apa, cuma mereka ni x nak kene hantar balik malaysia klu berlaku perang kat sini. klu ada peluang jihad mmg mereka nak g. ana sendiri pun x nak balik sbb uni iman ni btul2 mcm gedung ilmu dan iman. pernah x kita lihat jumlah org solat subuh 6000 org stp hari kat dlm satu masjid? wallahi ana x pernah jumpa kat msia. disebbkan iman dan hikmah di sini lah, ana x nak balik.


pg td g makan kat dewan makan jamiah. utk pengetahuan bersama, stp hari jamiah akan sediakan makan pg n tgh hari. sewaktu tgh bratur tiba terdgr "ketung2". ana pun pelik knapa makanan yg dituang dlm talam berbunyi cenggitu? sbb slama ni bunyi smooth je. rupa-rupanya bunyi buah kurma dituang ke dlm talam. sedih betul... sblm ni jamiah mampu sediakan roti dgn kacang ful utk makan pg, tp hari ni jamiah hanya mampu sediakan tamar je utk makan pg. ana pun tanya la org somalia(org malaysia panggil "abg mal") n org yaman yg makan skali dgn ana, knapa jd cmni? mereka jwb: kamu x tau ke? benda ni dah makruf kat jamiah. bekalan makanan utk jamiah kena sekat kat pelabuhan aden oleh amerika. masya-allah, amerika ni mmg btul2 laknatullah... bulan lepas(muharram), utk makan tgh hari jamiah hanya mampu sediakan nasi minyak n kuah je, lauk cr sndiri. itu bulan lepas, bulan ni x tau la apa yg jamiah mampu sediakan utk makan tgh hari, mungkin kuah je kot...


br2 ni br terfikir, knpa kat malaysia ramai yg suka bertanya ttg masalah fiqh n kebanyakan ceramah merupakan ceramah ttg fiqh. bahkan kalau diberi peluang bertanya di akhir ceramah, soalannya mesti ttg fiqh, jarang sgt yg tanya pasal tauhid or iman. pada pendapat ana, mungkin disebabkan pengaruh style menghafaz kat malaysia iaitu hafal dr depan. klu kita perhatikan kebanyakan surah2 dlm 10 juz yg pertama adalah madaniyyah. spt kita tau, ayat2 madaniyyah adalah ayat2 hukum. mungkin sbb ni la org msia lbh fokus kpd masalah fiqh sedangkan masalah iman x setel lg.


berbanding di yaman, mereka menghafaz dr blakang. klu kita perhatikan, kebanyakan surah2 dlm 10juz akhir adalah makiyyah. spt kita tau,ayat makiyyah adalah ayat2 ttg iman. mungkin sbb ni la org yaman jarang bincang pasal fiqh dlm ceramah awam. bahkan, klu mereka diberi peluang utk bertanya, mereka akan bertanya ttg syurga dan neraka n hari kiamat. soalan mereka trlalu banyak n kadang2 pelik smpaikan syeikh x larat nak jawab. pernah sorang yamani bertanya kpd syeikh " wahai syeikh bg org yg mati syahid, adakah badannya yg masuk syurga ataupun rohnya?" disebabbkan soalan dia ni pelik skit, syeikh pun jawab "bi ruh bi dam nafdiki ya jannah!".... pernah jgk org yamani tanya" wahai syeikh kat mana letaknya neraka?"....pelik2 soalan mereka. mungkin sbb ni la x timbul pun masalah mazhab di sini..


di sini ana selitkan inteview yemen post dgn sheikh majid. interview ni dah lama berlaku. mungkin interview ni dpt memberikan sdkit sebanyak maklumat ttg sheikh majid n mengubah pandangan buruk kita ttg beliau. pada pandangan ana yemen post merupakan surat khabar yg blh dipercayai n banyak pandangan yg dikeluarkan oleh editornya sebijik macam pandangan ikhwah di sini. mungkin editornya ikhwah...

Yemen Post: When was the first AIDS case that you cured with your medicine?
Sheikh Abdul Majeed Al-Zindani: Almost five years ago.
YP: Why have you not until now patent your invention?
AZ: Patenting the invention needs from us to cooperate with a strong authority and countries which can help us to protect the patent.
YP: Do AIDS patients stay under your direct supervision and under clinical examination while and after treatment?
AZ: This is an common practice imposed by the medical protocol as well as different steps which we follow. They need to stay under continuous examinations while they are being treated, and also for years to come, only to insure that no problems happen along the road. In medicine, this is a normal practice.
YP: It was announced in the media that Al-Eman University is ready to treat AIDS victims free of charge. Is that true?
AZ: Yes, we did announce to the public that we will treat anyone who has the AIDS virus free of charge. We know how expensive it is to get treatment and that is why we are ready to offer and treat patients for free.
YP: Including foreigners and non-Muslims?
AZ: Yes. Including foreigners and non-Muslims.
YP: Some people don’t know that you studied medicine. Has your background in medicine helped you in discovering the new medicine?
AZ: Yes, it helped me but in a different way. It helped me understand the sayings of Prophet Mohammed (PBUH) more. It gave me the chance and ability to deeply understand the miracles of the prophet’s words, and the deep meaning behind his sayings.
YP: You presented your new AIDS medicine in numerous medical conferences held in Yemen. Has there been any international interest, especially from authorities to adopt the new AIDS medicine?
AZ: Sure. There have been strong international reactions, but they continue to ask for more proof for my invention.
YP: What are these authorities or companies which have shown interest in your medicine? Can you name them?
AZ: Different companies, countries, and authorities, but I prefer that their names be kept classified until we reach an agreement with them.
YP: What are you going to do to globalize the new AIDS vaccine, and how are you going to help patients around the world?
AZ: We have a strong plan ahead of us, and I am very confident that very soon things will go well, and people will benefit from the medicine. We are here to help all people not looking at race or religion.
YP: You announced earlier that Al-Eman University will launch a satellite channel for defending Prophet Mohammed (PBUH). Can Al-Eman University really launch such a channel and pay for it’s costs?
AZ: Of course not. But the university will do it with the help of those people who love their religion, and want to spread the beauty of it to others. Soon people will hear of our launch, and it will consist of a large number of programs including Islamic Science programs, and the miracle's of the Quran.
YP: Have you started?
AZ: We started marketing the channel to people who want to help us.
YP: Has the United Nation's Security Council erased your name from the terrorist list?
AZ: No. the Yemeni government tried, as it told us, many times but the United States still refuses to erase my name due to its aggression.
YP: What are the evidence that the United States has against you?
AZ: The evidence which they accused me of were weak, and most of the accusations were invalid according to the Yemeni law. For example, they accused me of standing behind the killing of Socialist Party General Secretary Jar Allah Omar, even though his case went to court and they erased all charges linked to me. The United States has a smart way to play its game, but during the last ten years people have understood that the United States are not honest.
YP: You said “most of the accusations against you were invalid”, which means that there are some that are true, what are the other accusations that are true?
AZ: None of them are true, but other examples are like the accusation of me standing behind the person who killed the American doctors in Jebla. They said that the killer was a student at Al-Eman University. After investigation, they found out that the person was not a student at Al-Eman University and never even entered the university. Besides, the trail for him was held, and my name was never mentioned in the trial. They bring up such accusations to blackmail me and Al-Eman University. Also, another example of their non sense accusations is that they said that I am a dangerous man because I have two names. Sometimes I introduce myself as Abdul Majeed Zindani and sometimes as Sheikh Abdul Majeed Al-Zindani. These are the biggest accusations the United States have against me.
YP: As a reporter, I can’t believe that these are the major accusations the United States has against you, and for sure there are bigger accusations, what are they?
AZ: They also said that I am the spiritual father of Osama Bin Laden. Why me? I have been living in Yemen since 1987 and I have never been to Afghanistan after that. I left Afghanistan in 1987 when the Soviet Union announced that it would withdraw from Afghanistan. At that time I announced to the Arab Mujahideen to go back home, and my opinion was different from Osama’s opinion who thought that Mujahideen should stay. I don’t know what is the American point of view when they think that I am the spiritual father of Osama Bin Laden! I am a preacher and I am not responsible for everyone who listens to my tapes or comes to listen to my speeches. Is it fair if all teacher and professors in the world are accountable for things their students do! Meanwhile, the Yemeni Government asked the Americans to show their evidence against me, and Yemen will trail me but they have not received anything.
YP: How does Yemen deal with your case and lifting your name from the terrorist list?
AZ: The president as well as the foreign minister confirmed that they do their best to lift my name from the terrorist list.
YP: Have there been any secret meetings held between you and the Americans?
AZ: No
YP: Why has the Islah Party left you alone to face America?
AZ: That is not true, in fact, the Islah Party in many situations, and in its conferences talked about my issue and condemned it.
YP: Everybody asks: How could Sheikh Al-Zindani agree with his past enemies (Socialist), and is now working with them under one agenda?
AZ: They made a number of changes in their policies, among them making Islam the source of all the legislations and confirmed that Islam is the religion of Yemen. After these announcements, their constitution became acceptable. The intellectual disagreement ended.
YP: Over the last few years, You have almost disappeared from the political arena, why?
AZ: Things became more complicated in the Yemeni political arena, and it looks like "destructive chaos”.
Making politics successful needs people to be together and under one vision.
YP: What is your opinion about what happened lately in the southern governorates, and do you agree with the Joint Party Meetings (JMP), for fueling the problems in the South?
AZ: I was the first person who advised the president about the south and its projected problems. No one took my words seriously, especially the president. One year ago, I told the president that people were complaining in the southern governorates and I asked him to form a committee to investigate these complaints. Many leaders from the Islah and the ruling party were there on that day including the late Sheikh Abdullah Bin Hussien Al-Ahmar.
YP: What was the president’s reaction?
AZ: He told me that the information I have is wrong. But later, the events proved that the information he had was wrong and I was correct. I believe that there are some acts that cause the people to act this way. Even though I believe that every oppressed has the right to speak loudly and every objector has the right to express his opinion by the peaceful methods, but I don’t agree with people who want to tear Yemen and its unity.
YP: How do you evaluate the relation between the Islah, Joint Meeting Party, and the Ruling party after the last events?
AZ: The relation between them is according to the constitution. Islah Party didn't go to the streets holding weapons and is working through the framework of the constitution. At the same time, the ruling party uses its power and works in the framework of the constitution.
YP: Some political analysts believe that Islah Party only received more problems after it involved itself with the JMP?
AZ: This is an opinion, and every analyst has his point of view.
YP: Do you think that Islah Party has harmed you more than benefited you over the last year?
AZ: There are some people in the party who I disagree with personally, but overall the party has not harmed me whatsoever.

YP: Why you did you not nominate yourself for the presidency of the Islah Consultative Council? Is it because you are on the terrorist list and that would harm the party?
AZ: No. This was not the reason. The Islah party forces high ranking leaders not to elect themselves for the same position for more than three terms, and I have been the head of the consultative council three times.
YP: Is it true that the Yemeni government asked you to stay away from politics as a condition to not handing you to America?
AZ: The government can’t hand me to United States because the constitution prevents them from handing any Yemeni to any foreign authority. Again, if anyone has any evidence against me, they could hand them to the Yemen government.
America has proved to the world that it is the most oppressive nation in history. It is the country which killed two million and displaced five million in Iraq by a lie it spread to the world. In all its accusations to its enemies it fabricates lies and depends on its arrogance of power. The same way that its lie on the weapons of mass destruction in Iraq was revealed, all its lies will be known, and its political leadership will be cursed throughout history!
YP: Do you have any final comments?
AZ: Thank you.

[baihaqi]foreigners kat jamiah iman dah dianggap(seolah-olah) sebahagian dr kabilah az-zindani.
[baihaqi]sori la ayat teruk skit
[baihaqi] utk pengetahuan sume, waktu syeikh majid g perang kat afghan lawan soviet union, amerika la yg provide senjata utk syeikh majid. skrg ni tiba2 pulak amerika nak tuduh syeikh majid seorang terrorist..
[baihaqi]bg ana surah al-haqqah merupakan surah yg paling best utk dibawa dlm qiamullail

Thursday, January 14, 2010

Al-Qaeda dan Yaman

Salam ,
Spt antum tahu, berita pasal yaman blh dilihat dimana-mana channel, cnn bbc jazirah tv3 fox news dll. Mcm2 berita pasal yaman smpaikan stp kali ana hantar mesej kat keluarga ana mereka mesti reply "mcm mana perang kat yaman? Kat sana’a ada perang ke? Cmne perang kat sana’a?" sahabat2 ana pulak "nta kluar rumah x?"Dan stp kali itu ana akan reply jawapan yang sama. X tau la apa berita yg kluar kat tv Malaysia… tp nampak gayanya mcm beritanya cerita yg sana'a tgh dlm peperang besar. Dlm post ni ana cerita skit ttg reaksi yaman selepas berita2 di atas mengaitkan yaman dgn al-qaeda.

Firstly, hari sabtu lepas, waktu mlm , sekumpulan konvoi tentera lalu depan sakan(asrama) ana. Kereta kebal, artillery, rocket launcher, tentera dll. X tau arah mana tujuan mereka. Yang pastinya jalan yg mereka lalu akan terus ke airport sana’a . Bandar sana’a sebenarnya kecil je. Dr jamiah iman pun kita dapat tengok kat mana penghujung sana’a. jadi blh la agak skit 2 kat mana mereka nak g. keesokan harinya x de dengar pun apa2 berita pasal konvoi tu. Surat khabar yaman pun x de berita pasal tu. Cuma cnn je yg gunakan gambar konvoi ni utk ckp benda lain. Harapnya x de apa2 buruk yg berlaku. Nauzu billah min zalik.

Kalau dilihat pd masyarakat sana’a, reaksi mereka seolah-olah tiada apa2 yg berlaku. Rileks je…. Stp orang lakukan aktiviti harian masing2, yg belajar pergi tempat belajar, yg menganggur duduk kat tepi jalan tunggu di"hire". Mungkin yg berbeza skit ialah sekatan jalan raya oleh tentera. Dua hari lepas ana dgn sahabat ana pergi ke kedutaan besar Malaysia n tanya setiausaha 3 kedutaan ttg al-qaeda. Katanya sebenarnya x de apa2 pun berlaku, pemberita2 kebanyakannya hanya mahu nak buat untung je dgn berita2 mereka. Mungkin kedutaan amerika, uk n sepanyol ditutup hanya nak buat gempak je. Kedutaan Malaysia rileks je..

Keadaan jamiah iman mungkin berlainan sedikit, br2 ni gambar jamiah iman masuk dlm berita cnn tajuknya “yemen university in focus after Christmas flight incident”. Dlm berita ni cnn x sebut yg Umar Farouk Abdulmutallab(org nigeria yg dituduh letupkan kapal terbang kat Detroit) pernah blaja kat jamiah iman tp cnn just tulis yg Umar Farouk Abdulmutallab pernah blaja kat sebuah university di sana’a tp x tau university mana. Bila baca je berita ni, ana rasa suspicious. Dlm banyak2 university kat sana’a knapa mesti gambar jamiah iman jgk yg diletak.kat sana’a je dah banyak universiti e.g university of sana’a, university of science n technology, yemeniyah university, saba’ university dll. Semua universiti ni ada kuliah dirasah islamiah. Cnn letak gambar tu seolah-olah mahu tuduh almutallab pernah blaja klat jamiah iman. Nasib baiklah jamiah iman terutamanya idarah syu’un tullab(pejabat bahagian pelajar) x guna internet dlm urusan mereka. Sekiranya jamiah iman guna internet mesti dah lama nama Umar Farouk Abdulmutallab tiba2 ada dlm list nama pelajar jamiah iman. Maklumlah zaman skrg ramai org yg reti hack computer. Kalau kerajaan amerika, hacking computer bg mereka mungkin mcm petik jari je. Bukan nak sangka buruk dgn amerika tp sbg langkah berjaga-jaga sbb sblm ni ana pernah tengok cerita prison break season 1 n 2. Cerita ni menayangkan cmne kekotoran kerajaan amerika dlm urusan pentadbiran mereka. Dlm cerita ni dgn mudah presiden bunuh sesiapa yg menggugatnya, memadam indentiti sesipa(padam rekod perbualan telefon, padam rekod peribadi, padam gambar2 kita), menambah identity seseorang dll. Syukurlah smpi skrg x de apa2 lg yg berlaku kat jamiah iman. Cuma beberapa perkara yg membuatkan ana risau dgn jamiah iman iaitu hampir stp hari ada je pemberita yg masuk jamiah iman buat rakaman n liputan. Kelmarin cnn, semalam rueters, hari ni x tau sapa pulak nak dtg . sampaikan khutbah jumaat pun mereka nak rakam. Kebetulan hr tu syeikh yg hebat(x perlu bg tau nama takut jd fitnah) bg khutbah, syeikh ni terpaksa x sentuh pasal perang(masjid lain kebanyakannya ckp pasal perang), terpaksa habiskan khutbah dgn segera. Tindakan pemberita2 ni seolah-olah nak tuduh jamiah iman ni bersalah n penaja kepada keganasan. Mereka ni betul2 menyibuk kat jamiah iman. Mungkin ini shj opinion ana ttg keadaan yaman skrg. Wallahu a’lam.

Br td terbaca emel dr group alumni smih:
1. Hari tu ana ade jumpe sorang ikhwah Batch 11 nak gi Yaman. Ana jumpe die dalam Komuter.Di nak gi sambung belajar di University Iman,Yaman.
2. Ade sape2 batch 11 boleh update pasal die tak?
3. Yemen mungkin nak di serang oleh US. Rektor University Iman dah keluar statement pasal perkara nie mungkin antara target Utama die, dan Universiti Iman jugak. mungkin target serangan US.
Fakta mengenai Univerisiti Iman,

1.free untuk study
2.structure pembelajaran yang ketat. Tapi kalau berjaya habis blaja, memang power... cth: dalam 2000 pelajar satu batch...hanya 145 pelajar yang berjaya menamatkan pembelajaran.
3.Imegresen Yemen tak boleh tahu kite belajar di Universiti Iman...So kene datang yemen dengan sebab lain.
4. Sape2 yang passport die di cop di yemen. susah nak masuk negara eropah sebab negara die secara rasminya dilihat sebagai negara Jihad. But still boleh masuk negara eropah..cuma kene banyak tanyeeeeee oleh imegresen...

Fakta mengenai Yemen
1. Kerajaan Yemen hanya menguasai kawasan yang kecil.
2. Penduduk Yemen walaupun mundur dari sudut technology.. tapi sangat maju dari sudut Ilmu Agama.. berbanding Melaysia...
3. Orang Yemen rajin blajar...bile pesta buku..siap bawa troley nak beli buku.. buku die murah dan banyakkkkk..
4. Tokoh2 ikhwan menguasai kawasan majoriti kawasan di yemen. So kerajaan terpaksa depend on tokoh2 ini, untuk kawal rakyat die.
5. Banyak penculikan pelancong berlaku..sebab penduduk nak mintak elektrik dan sebagainya.. . walaupun diculik tapi tetap dilayan dengan baik oleh penduduk..seperti bawak jalan2"adul ade cite menarik..mengenai perkara nie"

Last skali,

Ana nak anjurkan untuk berhati2.. tengok polisi US betul2... ade kemungkinan die nak serang Yemen.... Kalau die serang Yemen... Faham2 laa sape target die tu... jadi balik2 laa cepat ke Malaysia.. Kalau nak syahid pun.. buat blog...nanti syahid...orang boleh kenang.... "
Lps baca emel ni ana admit yg maklumat kat atas semuanya benar..

Lastly, nak cerita skit sebanyak pengalaman baru kat sini.
Khamis minggu lepas seorang ahli sakan ulum kahwin dan majlis akad nikah diadakan kat sakan. Kedua-dua pengantin merupakan pelajar ulum n warganegara china. Ini merupakan majlis yg paling sempoi pernah ana tengok. majlis ni hanya sediakan carbonated drinks n layer cake utk hidangan tetamu. Dan utk akadnya, pengantin hanya perlu mengulang apa yg jurunikah ckp dlm banyak nafas . Bukan macam kat Malaysia, akad mesti dlm satu nafas, klu x kena ulang balik. Sebenarnya adat Malaysia sewaktu akad hanya menyusahkan shj. Sedangkan islam itu mudah. Sblm akad, ada sorang syeikh menawarkan diri utk biaya walimah bg sesiapa (pelajar wafiddin) yg kahwin dgn perempuan yaman n syeikh tu tanya siapa yg nak kahwin perempuan yaman, x de sorang pun angkat tangan malah ada yg kutuk perempuan yaman dlm bahasa masing2. ana pun x sanggup. Sbb apa? Dtg la sndiri ke yaman n tgk sendiri cmne perempuan yaman….

bbrp hari lepas, syeikh hadis ana berkata"yamani mujrim khamsin marrah(org yamanni 50 kali penjenayah)". Semua wafiddin gelak…Sbbnya org yaman slalu nak cabut dr dr kuliah hadis . kebiasaannya org2 yaman yg nak cabut ni terkantoi dgn syeikh.bila dah terkantoi, syeikh ni akan marah habis-habisan mereka yg nak cabut. Yamaniyyun ….yamaniyyun. teruk sgt perangai mereka. Klu lelaki yaman dah cmni, perempuan yaman cmne pulak ye? Tp ada satu perkara yg ana suka dgn org yaman ni, mereka ni banyak bertanya sewaktu kuliah, bila syeikh tanya soalan hampir semua org yaman angkat tangan nak jawab walaupun mereka tahu jawapan mereka ni akan digelakkan oleh 300 org pelajar..yaman2…

di sini ana selitkan skit video akad nikah pengantin china di sakan kami..sori la kualiti x brapa bagus. video amatur je, x de boom, camera stand, set, juru make up dll.

video

Saturday, January 2, 2010

-Syaghil Jiddan-

salam,

dlm post kali ni nak cite skit pasal kehidupan kat jamiah iman n keadaan yaman skrg(peperangan kat utara yaman)

kehidupan kat jamiah iman

jd pelajar tahun satu jamiah iman mmg sibuk. klas start betul2 lepas subuh n habis 11.30 pg. jd sblm subuh lg dah kena ada kat jamiah. jalan ke jamiah sgt sejuk. suhu waktu pagi: around 8 degree celcius. mmg kena semua tutup anggota badan termasuk muka. moga Allah memberi kekuatan kpd kami utk bangun awal stp hari..

lps jamiah iman kena g jamiah yemeniah pula. jamiah iman mmg x sediakan visa utk pelajarnya sejak peristiwa 11/9, jd kena wat visa kat university lain. kelas jamiah yemeniah smpi kul 2. lps jamiah yemeniah ada halaqah quran kat sakan tullab jamiah ulum. sblh mlm pula... hampir stp mlm penuh dgn muhadharah. lps muhadharah br ada masa utk rehat. lagi satu, cuti kat jamiah iman cuma hari jumaat je... ya allah penuhnya jadualku...berilah kekuatan kpdku utk menempuhinya...(mungkin ini tarbiah dr Allah utk ana)

tp ana mmg suka sgt blaja kat iman. syeikh dia semua hebat2. cuma yg sedihnya sem ni syeikh abdul majid aziz az-zindani x ajar tahun 1. biasanya syeikh majid akan ajar subjek iman(kitab yg dia tulis sndiri)tahun satu. nak cite skit pasal syeikh majid, syeikh merupakan most wanted person in yaman by the u.s government sbb semua org kat yaman tahu yg syeikh majid dah jumpa penawar bagi hiv(masih dlm peringkat beta) tp skrg ni syeikh majid dilindungi oleh presiden yaman sndiri. presiden yaman pernah janji x kan serahkan syeikh majid kpd u.s.(smoga Allah melindungi syeikh majid).

org2 yaman terutamanya kat jamiah terkenal dgn bahasa arab fushah dlm percakapan harian. alhamdulillah skrg ni dah blh cakap arab dgn lancar(skit2 la). pd awalnya ana fikir ana x akan dpt masuk tahun satu sbb waktu interview bahasa arab ana mmg tunggang langgang. ana just faham apa yg ustaz ckp tp ana sndiri x ckp banyak(jawab soalan skit2 je). mungkin kelebihan ana waktu tu ialah nahu. waktu tu ana masih ingat lagi kaedah2 bahasa arab yg dipelajari waktu form 5. soalan interview syafawi n tahriri utk masuk tahun 1 jamiah iman kebanyakannya mengenai nahu n saraf. syukran jazilan kpd ustazah zuraidah(guru BAT waktu form 4 n 5). mungkin sbb berkat pengajaran ustazah ana ingat kaedah2 bahasa arab smpi skrg.

mungkin ana blh kongsi sedikit sbanyak cr nak skor dlm BAT n sterusnya dptkan anugerah khas bat(bukan nak menunjuk tp sbg motivasi) berdasarkan kpd pengalaman ana. mungkin ini kelebihan yg Allah berikan kpd ana iaitu dpt detect sndiri teknik2 mudah utk skor dlm kebanyakan subjek spm. BAt merupakan subjek pertama yg ana dpt detect tekniknya. hakikatnya ana mmg x reti ckp bahasa arab n nak tulis karangan bahasa arab pun x reti. ana just hafal sedikit kalimah2 arab yg biasa2 je. firstly, cb kita lihat kertas 1(soalan2 yg berkaitan dgn nahu n balaghah). hakikatnya soalan2 bat kertas1 spm x akan berubah. ia akan hanya berpusing sekitar soalan yg sama je. jd kita just kena hafal n faham nota yg front page dia tertulis "gener8 mission 2.8 Bahasa arab tinggi gps 3.99". bg ana nota ni 90% lengkap. cuma kena tambah skit2 je. kertas ni kena skor paling kurang 75/80. ana mmg btul2 beri'tiqad yg kertas ni sgt mudah berbanding kertas 2. utk kertas 2 pulak(wat karangan, wat ayat dll), utk karangan ana mmg terjemah sbijik2 dr bahasa melayu ke bahasa arab. ana sboleh mungkin akan pilih karangan laporan sbb wat karangan ni lg mudah dr wat karangan pasal solat, zakat dll. drpd penelitian ana, klu kita wat cr ni kita akan dpt 20/30. utk bahagian terjemah melayu ke arab, ana wat cr yg sama iaitu terjemah sbijik2. dgn cr ni kta akan dpt 10/15. utk cari isi penting dr karangan, ana just amik stiap ayat n tambah inna n qad. dgn cr ni kita akan dpt 7/10(klu x silap). utk solan ketiga n keempat kita insya Allah dpt jawab dgn senang(klu dah hafal nota) sbb bahagian ni berkaitan dgn nahu n balaghah. dgn cara ni stp kali periksa ana dpt skor around 81/100.

Keadaan yaman skrg

sepertimana antum blh lihat dlm berita2, yaman skrg tgh berperang. kat sblh utara sana'a(sa'ada) kerajaan tgh berperang dgn puak syiah hauthi. br2 ni u.s tuduh al-qaeda ada kat yaman n u.s mungkin akan hantar tenteranya ke yaman. bg ana u.s hanya menyibuk jika mereka hantar tentera sbb kat yaman ni setiap keluarga paling kurang mempunyai 3 senapang. kerajaan blh je nak minx rakyat dia berperang sbb mereka ni reti menembak n mereka sentiasa bawak senapang bersama walau ke mana2 hatta ke solat jumaat. walaupun mereka ni bwk snapang ke mana2, sgt jarang dengar berita org mati kena tembak sbb hampir kesemua org yaman berpegang teguh dgn islam. klu nak mintak pemandu teksi bg ceramah pun boleh(siap bg dalil quran n hadis). inilah kelebihan islam di yaman. mereka hidup dlm suasana ilmu. islamlah yg telah membawa rahmat ke negeri ini. cb kita bandingkan dgn kota mafia iaitu mexico city, stp hari dgr org kena bunuh n polis sndiri pun takut dgn mafia. inilah kesan masyarakat yg tiada nur iman dlm hati mrk. ana berharap malaysia dpt jd lbh baik dr sana'a...